Fenomenul berilor artizanale este unul specific Europei de vest și a Statelor Unite ale
Americi, cu o lungă și puternică tradiție de producție. De vreo zece ani acest fenomen a început să ia amploare și în România, încet dar sigur. În momentul de față în țară sunt active 68 de berării, dintre care 17 s-au deschis doar în 2018.
De la primele beri apărute și până în momentul actual, pe piață sunt din ce în ce mai multe sortimente de calitate de tip artizanală. În general, acest tip de bere este mult mai apreciată în rândul tinerilor, care sunt consumatori pretențioși, preferând calitatea ingredientelor și modul de preparare al berii decât cantitățile masive de consum.
Simultan cu aceste preferințe este șideschiderea acestei marje de consumatori care sunt dispuși să plătească prețuri destul de piperate, uneori chiar duble față de berea de larg consum, pentru a putea să se bucure de o bere artizanală.
Practic, modul prin care aceste berării artizanale (sau micro-berării) se diferențiază de
concurență este prin faptul că produc beri de nișă, în cantități mici, limitate. Cronologic vorbind, prima bere artizanală din România a fost produsă în 2010 în Timișoara de către cei de la Clinica de Bere. Treptat au urmat și alți producători, precum Zăganu – cea mai populară bere artizanală din țară, sau cei de la Ground Zero – o afacere pornită din inițiativa unor prieteni.
Anul 2018 a fost anul în care piața berilor artizanale a cunoscut o creștere destul de mare în popularitatea la raft: cu 10% sau chiar 15% în prezența și ocupările rafturilor din retailul modern românesc.
Cum am menționat și anterior, în alte articole, piața românească este dominată, în principiu, de producători mari care produc cantități mari de bere de tip lager, destul de preferată de români, mai ales că este ieftină și multă.
În schimb, producătorii artizanali caută mereu să ne surprindă prin producția constantă a unor produse de nișă, jonglând cu rețete diversificate și cu arome și combinații la care nici nu te-ai fi gândit vreodată să le încerci într-o bere.
De la tipica bere blondă am ajuns să găsim mai ușor pe piață beri negre, arămii, roșii,
brune, albe, nepasteurizate cu arome puternice de fructe, ciocolată, cafea, caramel sau chiar arome exotice.
Spre exemplu, în momentul de față, Ground Zero produce aproximativ 11 tipuri
de bere (5 tipuri inițiale, în 2017 este introdusă Deranj cu 3 noi arome, iar în 2018 se lansează și XperimentALE#001), cu aproximativ 12% alcool și învechite în butoaie de vin. Nici cei de la Hop Hoolingans nu sunt mai prejos, cu peste 33 de sortimente și arome în momentul actual este unul dintre cele mai diversificate branduri de bere artizanală din țară.
Dacă e să vorbim despre creșterea berii artizanale în popularitate putem spune că acesta
este un rezultat al interesului crescut al tinerilor de a fi diferiți față de norma socială și de a încerca lucruri alternative, diferite.
Pe de altă parte, și prezența tot mai mare a festivalurilor dedicate acestei nișe a crescut din ce în ce mai mult, mai ales în timpul verii, ajungând să aibă loc în orașe precum Timișoara, Sibiu sau București. Aceste festivaluri au creat spațiul perfect pentru producători să își mărească plaja de influență și să atragă spre sine clienți noi.
Și cum tot am vorbit despre ce tot s-a întâmplat în 2018, nu pot să închei subiectul până când nu apuc să menționez și faptul că tot în același an, la București, s-a deschis oficial „Institutul de Bere” (The Beer Insititute), un magazin în care găsești numai mărci de bere artizanală românească, de la producători locali cu experiență în spate, până la branduri nou apărute pe piață.